ZŁAMANIE KOŚCI ŁÓDECZKOWATEJ

Jedną ze struktur kostnych, która niekiedy ulega uszkodzeniom po urazach nadgarstka, jest kość łódeczkowata. Złamanie to jest najczęściej następstwem upadków z własnej wysokości, w których dochodzi do podparcia się nadgarstkiem lub dłonią. Czym skutkuje złamanie kości łódeczkowatej? Objawy tej przypadłości warto znać, aby jak najszybciej zasięgnąć pomocy specjalisty i zapobiec poważnym konsekwencjom.

Kość łódeczkowata i jej złamanie – charakterystyka

• Kość łódeczkowata to niewielka struktura znajdująca się w obrębie nadgarstka po stronie kciuka, czyli stronie promieniowej. Biorąc pod uwagę różne rodzaje i typy urazów, złamanie kości łódeczkowatej nadgarstka występuje dość rzadko. Jednak w przypadku uszkodzeń nadgarstka to zdecydowanie najczęstsze schorzenie kości.
  • Często podczas różnych upadków podpieramy się właśnie ręką, czego efektem może być złamanie kości łódeczkowatej. Jeżeli w ciągu kilku godzin po zdarzeniu dolegliwości bólowe w tym miejscu nasilają się, należy niezwłocznie udać się do lekarza. Niezbędna jest diagnostyka, a być może też operacja kości łódeczkowatej. W przeciwnym wypadku może dojść do uszkodzenia okolicznych struktur i ograniczenia ruchomości kończyny.

Złamanie kości łódeczkowatej – objawy

• Złamanie kości łódeczkowatej daje charakterystyczne objawy. To w szczególności nasilający się ból nadgarstka odczuwany w okolicy podstawy kciuka. Dolegliwości wyraźnie nasilają się w przypadku ucisku tego miejsca oraz podczas poruszania nadgarstkiem.
  • Często objawom tym towarzyszy też obrzęk, a także zasinienie okolic nadgarstka. Możliwie najszybsze udanie się do specjalisty z takimi objawami wpływa na odpowiedź na pytanie, jak długo zrasta się kość łódeczkowata. Im szybsza interwencja, tym lepiej.

Złamanie kości łódeczkowatej – leczenie i diagnostyka

• Pierwszym krokiem do wyleczenia schorzenia jest diagnostyka i wykonanie badań obrazowych, takich jak RTG, a niekiedy też tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny. Następnie można rozpocząć leczenie złamania kości łódeczkowatej. Zazwyczaj polega ono na założeniu gipsu i unieruchomieniu ręki, aby kość mogła się zrosnąć.
  • W wielu przypadkach konieczna jest operacja kości łódeczkowatej, która polega na zespoleniu uszkodzonych fragmentów. To bardzo słabo ukrwiona struktura, w której leczeniu taka forma terapii stanowi najlepsze rozwiązanie dla zachowania sprawności ręki i pozbycia się dolegliwości bólowych.

Rokowania

• Złamanie kości łódeczkowatej zazwyczaj rokuje bardzo dobrze. Kluczowe jest jak najwcześniejsze rozpoznanie i wdrożenie właściwego postępowania. W przypadku niestosowania się do zaleceń lekarza lub zwlekania z konsultacją u specjalisty w miejscu urazu może powstać nieprawidłowe połączenie kości, czyli tzw. staw rzekomy. Staw rzekomy kości łódeczkowatej powoduje ból i utrudnienia w ruchomości nadgarstka. O wiele bardziej skomplikowane jest również leczenie operacyjne takiego przypadku. Zazwyczaj wymaga też dłuższej rekonwalescencji oraz zaawansowanej rehabilitacji. Kompleksowe działania w zakresie chirurgii ręki oferuje HANDPROJECT Clinic w Gdańsku.