ZŁAMANIA RĘKI

Leczenie złamania ręki będzie zależeć od rodzaju obrażenia, wielkości urazu oraz jego charakteru. Do złamań dochodzi w momencie różnego typu urazów oraz oddziaływania sił, które przekraczają wytrzymałość naszych kości. W każdym wypadku należy niezwłocznie udać się do specjalisty, który po zbadaniu ręki, zdecyduje o wyborze odpowiedniego leczenia.

Złamanie może dotyczyć kości, warstwy korowej lub występować w obrębie stawu z uszkodzeniem chrząstki stawowej. Bardzo niepokojącymi objawami są zaburzenia czucia i zasinienie palców, co może prowadzić do niedokrwienia.

PRZYCZYNA

• Do złamań ręki najczęściej dochodzi w przypadku urazów i oddziaływania sił, które przekraczają wytrzymałość mechaniczną kości. Złamania czasami mogą towarzyszyć zwichnięciom w stawie. Następuje wtedy złamanie tkanki kostnej, warstwy korowej lub złamanie w obrębie stawu z uszkodzeniem chrząstki stawowej, torebki stawowej lub więzadeł.

• Podstawowe objawy złamania to:
  • ból i obrzęk tkanek w miejscu złamania
  • zaczerwienie skóry lub otarcie
  • trudności w poruszaniu sąsiednimi stawami
  • w przypadku ręki trudności w poruszaniu palcami lub nadgarstkiem
  • ruchomość patologiczna
  • mogą wystąpić zaburzenia czucia, drętwienia i mrowienia
  • podbiegnięcia krwawe i siniaki

• Diagnostyka złamań ręki opiera się na badaniu klinicznym przez specjalistę chirurgii ręki, ortopedę. Bardzo pomocne są badania takie jak zdjęcia rentgenowskie lub tomografia komputerowa. Bardzo ważne jest sprawne przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, ponieważ oprócz złamania bardzo często dochodzi do uszkodzenia tkanek miękkich jak mięśnie, więzadła, ścięgna lub torebki stawowe. W złamaniach śródstawowych dochodzi bardzo często do uszkodzenia chrząstki stawowej i innych struktur stawu np. łąkotek czy torebek stawowych. Samo zdjęcie rentgenowskie nie jest badaniem wystarczającym. Badania dodatkowe pozwalają potwierdzić rozpoznanie oraz wskazać jakie postępowanie powinno być zastosowane.

• Leczenie złamań dzielimy na nieoperacyjne i operacyjne. Przeprowadzenie szybkiej diagnostyki pozwala zakwalifikować złamanie do odpowiedniego leczenia. Bardzo ważny jest tutaj czas, ponieważ zbyt późne rozpoznanie może powodować nieodwracalne skutki w postaci złego zrostu, deformacji, obrzęku, zaburzeń czucia, zaników mięśni, niedokrwienia i zakrzepicy. Niektóre złamania możemy leczyć nieoperacyjnie. Obecnie chirurgia ręki dysponuje wieloma metodami leczenia regeneracyjnego nieoperacyjnego, z których korzysta wielu sportowców, a pozwalają one przyśpieszyć zrost kostny i tym samym powrót do sprawności. Niektóre złamania wymagają leczenia operacyjnego, którego plusem jest znacznie szybszy powrót do sprawności i rozpoczęcie rehabilitacji już po zabiegu.