URAZY STAWÓW

Urazy stawów są jednym z najczęściej spotykanych urazów sportowych. Najczęstszymi urazami są skręcenia, zwichnięcia i złamania. Osoby cierpiące na urazy stawów odczuwają bolesność i obrzęk tych okolic, a także trudności w poruszaniu stawem. Odpowiednia i szybko przeprowadzona diagnostyka, pozwala podjąć właściwe leczenie i rozpocząć proces naprawczy w obrębie uszkodzonego stawu.

PRZYCZYNY

• Uraz stawu jest następstwem oddziaływania czynników zewnętrznych na struktury stawowe. Do urazów stawów najczęściej dochodzi w przypadku oddziaływania sił, które przekraczają wytrzymałość mechaniczną stawów. Następuje wtedy uszkodzenie struktur anatomicznych, z których zbudowany jest staw. Może to być uszkodzenie torebki stawowej, więzadła, ścięgna, chrząstki stawowej, łąkotki lub złamanie w obrębie stawu z uszkodzeniem chrząstki.

• Podstawowe objawy:
  • Obrzęk stawu
  • Ból okolicy stawu
  • Trudności w poruszaniu stawem np. zginaniu i prostowaniu
  • W przypadku ręki: trudności w poruszaniu palcami lub nadgarstkiem
  • Mogą wystąpić zaburzenia czucia, drętwienia i mrowienia, które są objawami niepokojącymi
  • Podbiegnięcia krwawe w postaci siniaków świadczą o uszkodzeniu struktur stawu
  • Szybko narastający obrzęk może prowadzić do zespołu ciasnoty

• Diagnostyka urazów stawów opiera się na badaniu klinicznym przez specjalistę chirurga ręki, ortopedę. Bardzo pomocne są badania takie jak zdjęcia rentgenowskie, tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny. Bardzo ważne jest przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, ponieważ bardzo często dochodzi do uszkodzenia tkanek miękkich jak mięśnie, więzadła, ścięgna lub torebki stawowe. W złamaniach śródstawowych dochodzi bardzo często do uszkodzenia chrząstki stawowej i innych struktur stawu np. łąkotek czy torebek stawowych. Samo zdjęcie rentgenowskie nie jest badaniem wystarczającym. Badania dodatkowe pozwalają potwierdzić rozpoznanie oraz wskazać jakie postępowanie powinno być zastosowane.

• Leczenie urazów stawów dzielimy na nieoperacyjne i operacyjne. Przeprowadzenie szybkiej diagnostyki pozwala zakwalifikować uraz do odpowiedniego leczenia. Bardzo ważny jest tutaj czas, ponieważ zbyt późne rozpoznanie może powodować nieodwracalne skutki w postaci złego zrostu, deformacji, obrzęku, zaburzeń czucia, zaników mięśni.
  • Niektóre złamania nawet wewnątrzstawowe możemy leczyć nieoperacyjnie. Obecnie chirurgia ręki dysponuje wieloma metodami leczenia regeneracyjnego nieoperacyjnego, z których korzysta wielu sportowców, a pozwalają one przyśpieszyć zrost kostny i przyśpieszyć zrost, a tym samym powrót do sprawności.