ZESPÓŁ TRZASKAJĄCEGO KCIUKA

W obrębie dłoni istnieje ryzyko pojawienia się wielu różnych uszkodzeń i nieprawidłowości. Jedną z nich jest zespół trzaskającego kciuka – dolegliwość pojawiająca się często w przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów, a także tocznia rumieniowatego. Jak objawia się i na czym polega dolegliwość określana jako trzaskający kciuk lub przeskakujący kciuk? Jak leczyć schorzenie?

Czym jest zespół trzaskającego kciuka?

• Trzaskający kciuk to schorzenie układu mięśniowo-szkieletowego, którego przyczyną jest stan zapalny pochewki ścięgien zginacza powierzchownego i głębokiego palców. Choroba ta częściej pojawia się u mężczyzn niż u kobiet, którzy jednocześnie są bardziej podatni na schorzenia na tle reumatologicznym. Charakterystycznym objawem jest trudność w zginaniu kciuka, problemy podczas próby wyprostowania oraz wyraźnie słyszalny trzask.
  • Zespół trzaskającego kciuka może dotyczyć zarówno jednego palca, jak i kilku, i zazwyczaj dotyczy zginacza długiego kciuka. Pojawia się przy współistnieniu mikrourazów i przeciążeń w obrębie ścięgien. Na skutek zwiększonego tarcia między ścięgnami odczuwalny jest ból, a także słyszalny specyficzny dźwięk.

Trzaskający kciuk – objawy i diagnostyka

• Poza trudnością w prostowaniu i bólem, innymi objawami, jakimi charakteryzuje się trzaskający kciuk to również tkliwość oraz obrzęk palca. Symptomy te można dostrzec szczególnie rano. Całkowite przykurczenie w stanach zaawansowanych to również jeden z objawów, jakie wyróżniają trzaskający palec. Jest to alarmujący objaw, ponieważ tzw. przeskakujący kciuk może prowadzić do zmian w strukturze ścięgna.
  • Dlatego tak ważne jest, aby leczenie choroby poprzedzone było właściwą diagnostyką. Diagnoza lekarza ortopedy (poza wywiadem z Pacjentem) opiera się na wykonaniu badań obrazowych, takich jak np. USG czy RTG. USG pozwala ocenić dokładnie strukturę ścięgien i potwierdza rozpoznanie ortopedy lub może wskazać inną przyczynę dolegliwości.

Trzaskający kciuk – jak leczyć schorzenie?

• W początkowych stanach kluczowa jest rehabilitacja, jednak nie zawsze przynosi wyczekiwane efekty. Dlatego w silniejszych dolegliwościach ortopeda może wykonać zastrzyk sterydowy w miejsce zapalne, którego podanie jest obciążone ryzykiem osłabienia ścięgna lub nawet jego przerwania.

Operacja kciuka trzaskającego

• W zaawansowanych stanach chorobowych wykonywana jest operacja kciuka trzaskającego. Operacja kciuka trzaskającego to metoda leczenia małoinwazyjnego. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, w trybie chirurgii jednego dnia (one-day-surgery) i polega na przecięciu pochewki ścięgnistej objętej stanem zapalnym. Dzięki temu możliwy jest powrót do całkowitej sprawności palca i dłoni oraz pozbycie się dolegliwości bólowych. W zespole kciuka trzaskającego pomocne bywają także zabiegi z zakresu krioterapii, masaże, działania z wykorzystaniem ultradźwięków oraz laseroterapia.
  • Rehabilitacja oraz kinezyterapia zalecane są w przypadku leczenia trzaskającego kciuka w sposób zachowawczy, ale często finalnie wymagana jest operacja. Kompleksowe leczenie wraz z diagnostyką oferuje HANDPROJECT Clinic w Gdańsku.