Nerwiaki

Wśród nowotworów dotyczących układu nerwowego znajdują się m.in. takie struktury jak nerwiaki. To charakterystyczne przypadłości, które dotyczą komórek budujących nerwy obwodowe, a także ich osłonki. Nerwiaki mogą występować mnogo i być spowodowane różnego rodzaju schorzeniami genetycznymi. Chociaż nerwiak to rodzaj choroby występujący dość rzadko wymaga specjalistycznej diagnozy oraz zaawansowanych działań zazwyczaj z zakresu chirurgii. Specjalistyczną opiekę medyczną oraz działania terapeutyczne w tym zakresie oferują specjaliści z HANDPROJECT Clinic w Gdańsku.

Czym jest nerwiak i jakie są jego rodzaje?

• Nerwiak to specyficzny nowotwór obwodowego układu nerwowego, który może występować w różnych rejonach organizmu. Do podstawowych rodzajów nerwiaków zalicza się takie nowotwory jak:
  • neuroblastoma – nerwiak zarodkowy występujący u dzieci,
  • nerwiak osłonkowy – najczęściej łagodny guz wywodzący się z komórek Schwanna i pokryty torebką. Najczęściej występuje w rejonie głowy i szyi,
  • MPNST – to cała grupa złośliwych nowotworów osłonek nerwów obwodowych. Dotyczą głównie osób cierpiących na neurofibromatozę typu I. Przypadłość ta może rozwinąć się zarówno z komórek Schwanna, jak i nerwów obwodowych,
  • nerwiakowłókniaki – tego typu nowotwory mogą mieć postać skórną, podskórną, a także splotowatą, która rozwija się w rejonie splotu nerwowego lub nerwu. Nerwiakowłókniaki mają najczęściej postać łagodną, są miękkie, guzkowate i występują zarówno pojedynczo, jak i mnogo,
  • nerwiak pourazowy – nie jest to nowotwór, a jedynie dzieli z tą przypadłością swoją nazwę. Najczęściej dolegliwość ta pojawia się na skutek urazu nerwu i jego nieprawidłowego gojenia się. W tym przypadku najczęściej aksony neuronów, a także tkanka łączna i komórki Schwanna tworzą wspólnie guzek, który powoduje dolegliwości bólowe i dyskomfort.

Nerwiaki w rejonie kończyny górnej – objawy

• Objawy charakterystyczne dla nerwiaków ściśle zależą od rodzaju występującego u danego Pacjenta schorzenia. Najczęściej jednak są to dolegliwości bólowe, a niekiedy także obrzęk, zaczerwienienie, drętwienie kończyny, a także problemy z czuciem czy ruchomością ręki.
  • W przypadku dostrzeżenia niepokojących symptomów należy niezwłocznie zgłosić się do specjalisty, który wykona stosowne badania i przeprowadzi szczegółową diagnostykę wraz z rozpoznaniem problemu. Im wcześniejsza diagnoza, tym większe szanse na całkowite wyleczenie z zastosowaniem mniej inwazyjnych działań.

Leczenie nerwiaków

• Leczenie nerwiaków ściśle zależy od rodzaju przypadłości. W przypadku nerwiakowłókniaków i nerwiaków pourazowych często zastosowane zostaje leczenie chirurgiczne. W zależności od rozległości problemu stosuje się także adekwatne działania, takie jak zespolenia nerwów czy rekonstrukcje. W przypadku zmian o charakterze nowotworowym najczęściej poza operacją stosowana jest dodatkowo chemioterapia lub radioterapia.
  • Profesjonalne zabiegi operacyjne w zakresie leczenia nerwiaków kończyny górnej z zastosowaniem innowacyjnych metod i nowoczesnych urządzeń w nieodległych terminach przeprowadzają specjaliści z HANDPROJECT Clinic w Gdańsku.