ŁOKIEĆ GOLFISTY

Łokieć golfisty to choroba łokcia dotycząca mięśni zginaczy, wbrew pozorom, nie dotyczy jedynie osób grających w golfa. Na tę chorobę cierpią często sportowcy, ale także pracownicy biur oraz osoby wykonujące powtarzalne ruchy np. dentyści. Nieleczona choroba może doprowadzić do trwałego uszkodzenia ręki. Łokieć golfisty jest bardzo często spotykany u osób pracujących przed komputerem (np. informatyków, księgowych, osób pracujących w biurze). Osoby cierpiące na łokieć golfisty skarżą się na uciążliwy ból występujący po wewnętrznej stronie łokcia, który występuje w momencie chwytania różnych przedmiotów, zaciskania ręki w pięść lub obracania przedramienia, często promieniuje w dół, aż do nadgarstka. W aktywnym zapaleniu może pojawić się obrzęk łokcia. Dokładna nazwa łokcia golfisty to przewlekła entezopatia bliższego przyczepu zginaczy przedramienia powstała w wyniku przeciążania, mikrourazów, powtarzanych ruchów oraz następczego stanu zapalnego. Choroba rzadsza niż łokieć tenisisty, ale mająca podobne podłoże. Występuje znacznie częściej u mężczyzn niż u kobiet.

PRZYCZYNA CHOROBY

• Przyczyną łokcia golfisty są zmiany w strukturze anatomicznej przyczepu ścięgien w następstwie przebytego stanu zapalnego w okolicy przyczepu zginaczy przedramienia do kłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Bezpośrednią przyczyną łokcia golfisty są najczęściej przeciążania stawu łokciowego, powtarzane ruchy łokcia z obciążaniem, mikrourazy, skręcenia, zwichnięcia, uderzenia w przyśrodkową stronę łokcia lub złamania kości naruszające strukturę przyczepu mięśni. Innymi przyczynami łokcia golfisty są zwłóknienia, zwapnienia, blizny pooperacyjne, patologiczne unaczynienie, choroby nowotworowe oraz choroby przewlekłe takie jak reumatoidalne zapalenie stawów, czy cukrzyca. Powodują one powstanie zmian w przyczepie mięśni i dysfunkcję stawu łokciowego.

• Objawy łokcia golfisty mogą się manifestować różnie u różnych pacjentów i zależne są od przyczyny powstania choroby. Najczęściej jest to ból, tkliwość palpacyjna i dyskomfort okolicy przyśrodkowej stawu łokciowego, które bardzo często mogą promieniować na ramię, bark, przedramię, a nawet do nadgarstka ograniczając czynność ruchową ręki. W miarę rozwoju łokcia golfisty oraz w przypadkach długo trwających dochodzi do osłabienia siły i napięcia mięśniowego, którego następstwem są trudności w chwytaniu ciężkich przedmiotów. W nielicznych przypadkach zerwań, naderwań włókien lub aktywnego toczącego się stanu zapalnego może występować obrzęk łokcia utrudniający ruchomość. Objawy mogą dotyczyć również chorób nerwu łokciowego, dlatego ważne jest prawidłowe rozpoznanie.

• Diagnostyka łokcia golfisty oparta jest przede wszystkim na rzetelnym badaniu klinicznym przez specjalistę chirurgii ręki lub ortopedę. Konieczne jest zebranie wywiadu lekarskiego i badanie siły oraz napięcia mięśniowego. Bardzo pomocnym badaniem w postawieniu ostatecznego rozpoznania jest badanie ultrasonograficzne, które pozwala na potwierdzenie rozpoznania, a czasami wskazuje nawet dokładną przyczynę choroby. U niektórych pacjentów w diagnostyce łokcia golfisty konieczne będzie rozszerzenie badań o badania radiologiczne takie jak zdjęcia rentgenowskie lub nawet rezonans magnetyczny, o czym decyduje specjalista podczas wizyty konsultacyjnej.

• Leczenie łokcia golfisty możemy podzielić na nieoperacyjne i operacyjne. Większość krótko trwających objawów można leczyć, stosując kinezyterapię i fizykoterapię. W przypadkach długo trwających niestety nie przynosi ona dobrych rezultatów, ponieważ nie leczy przyczyny choroby, dlatego postępowaniem z wyboru jest leczenie zabiegowe. Podstawą leczenia zawsze powinno być leczenie przyczynowe i tym powinien kierować się specjalista chirurgii ręki w swoim postępowaniu. Stosowanie iniekcji sterydowych w długo trwającej chorobie jest niewskazane – nie leczy łokcia tenisisty tylko ból. Obecnie jest wiele możliwości zabiegowych leczenia łokcia golfisty, a wszystko zależy od stadium choroby: począwszy od metod regeneracyjnych, aż po metody operacyjne otwarte i endoskopowe, o które warto zapytać podczas wizyty konsultacyjnej. Po zabiegu pacjent najczęściej wychodzi do domu.
  • Więcej w zakładce: ŁOKIEĆ GOLFISTY LECZENIE NIEOPERACYJNE I OPERACYJNE.