Guzy i nowotwory nerwów

Guzy nerwów to najcześciej tzw. nerwiaki, które mogą pojawić się w organizmie człowieka z przyczyn, które nie do końca zostały jeszcze ustalone. Zdarza się jednak, że nowotwory nerwów są skutkiem braku interwencji w przypadku zaawansowanych i nieleczonych schorzeń w obrębie różnych dolegliwości kończyny górnej. Leczeniem przypadłości ręki na każdym etapie zajmują się specjaliści z HANDPROJECT Clinic w Gdańsku.

Czym są guzy nerwów obwodowych?

• Guzy nerwów to przypadłość, która występuje stosunkowo rzadko wśród nowotworów. Nowotwory nerwów obwodowych powstają zazwyczaj z komórek budujących nerwy obwodowe oraz ich osłonek i mogą występować w różnych miejscach w organizmie. Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów nowotworów nerwów. Wśród guzów nerwów są m.in. takie jak:
  • - neuroblastoma – występuje u dzieci, najczęściej w rdzeniu nadnerczy,
  • - nerwiak osłonkowy – łagodny guz występujący najczęściej w rejonie szyi i głowy,
  • - MPNST – złośliwy typ nowotworu osłonek nerwów obwodowych,
  • - nerwiakowłókniak – łagodny nowotwór nerwów obwodowych o trzech podtypach: skórnym, podskórnym i splotowatym (ten podtyp może zezłośliwieć).
  • Należy wymienić również nerwiak pourazowy. To stosunkowo częsta przypadłość występująca w obrębie dłoni, która nie jest typowym nowotworem. Tego rodzaju guzy nerwów powstają w na skutek urazów, w przypadku, gdy dochodzi do niewłaściwego gojenia się danej kontuzji lub miejsca po zabiegu. W takiej sytuacji zarówno aksony neuronów, tkanka łączna, jak i komórki Schwanna tworzą charakterystyczny, odgraniczony guzek, który daje objawy bólowe. Przypadłość ta może mieć postać pojedynczego, widocznego guzka lub grupy zgrubień, które powodują dolegliwości bólowe i osłabienie czucia.

Nowotwory nerwów – leczenie

• Leczenie nowotworów nerwów polega przede wszystkim na usunięciu określonej zmiany nowotworowej w sposób chirurgiczny, a następnie zastosowaniu właściwego leczenia uzupełniającego w postaci chemioterapii lub radioterapii jeśli jest konieczna. W sytuacji, gdy u danego Pacjenta występuje nerwiak pourazowy, niezbędne jest usunięcie guzowatej struktury i wykonanie ewentualnej rekonstrukcji elementów anatomicznych w miejscu uszkodzenia. Wskutek zabiegu dolegliwości bólowe ustępują i z czasem w miarę postępowania regeneracji nerwów możliwe jest przywrócenie całkowitej lub częściowej sprawności w kończynie.
  • W przypadku nowotworów nerwów obwodowych niezwykle ważna jest szczegółowa i prawidłowa diagnostyka. W sytuacji, gdy widoczne jest wyraźne zgrubienie w obrębie ręki i pojawiają się problemy z czuciem czy ruchem, nie należy zwlekać i jak najszybciej udać się do odpowiedniego specjalisty.

Diagnostyka

• Kompleksowym diagnozowaniem oraz leczeniem wszelkich schorzeń występujących w obrębie kończyn górnych zajmują się wykwalifikowani i doświadczeni lekarze w HANDPROJECT Clinic w Gdańsku. To placówka, w której stosowane są indywidualnie dobrane terapie z zastosowaniem innowacyjnych technologii i nowoczesnych urządzeń. Ponadto HANDPROJECT Clinic to gwarancja umówienia wizyty w nieodległym terminie i zrealizowania konsultacji w przyjaznej atmosferze.